Saturday 27 June 2015

Minuman Infus untuk kesihatan di bulan Ramadhan


Minuman infus atau turut dikenali sebagai minuman detoks ni bukan saje bagus untuk kesihatan , tapi mudah untuk disediakan . Tak payah guna pengisar segala bagai la apatah lagi nak campur gula apa semua tu . Minuman ni Cuma gabungan buah-buahan dan air kosong . Macam mana nak buat ? Caranya , pilihla buaha-buhahan favourite korang , then potong ikut kesesuaian (keping ke , or dadu ) , lepastu masukkan ke dalam bekas dan letak air . Simpan semalaman dan boleh diminum . Kalau nak fresh fresh letak dalam peti sejuk >_< . Selamat mencuba .

*      OREN + LEMON + HALIA
Buah oren membantu dalam peredaran darah yang sihat. Lemon pula membantu dalam pencernaan (menyegarkan nafas), dan halia bagus untuk sistem imun.

*      2. TIMUN, RASPBERI DAN ANGGUR
Timun adalah penghidratan dan menyingkirkan toksin. Raspberi pula mempunyai ciri-ciri anti-radang, dan kandungan anggur melawan kanser dan pembersihan kompaun.

*      3. RHUBARB, EPAL DAN KULIT KAYU MANIS
Rhubarb mengandungi vitamin K untuk membantu pembekuan darah dan epal mengekalkan kesihatan tulang dan tisu badan. Kayu manis pula merupakan salah satu herba berkesan sebagai penggalak metabolisme badan.

*      4. STRAWBERI + LIMAU
Strawberi penuh dengan anti-oksidan dan limau pula sangat baik sebagai senjata anti penuaan kerana sifat pemulihan untuk rambut, kulit dan kuku.

*      5. NANAS + DAUN PUDINA
Nanas merupakan bahan anti-radang yang membantu melegakan sakit sendi dan arthritis, dan daun pudina menyokong sistem penghadaman dengan mengaktifkan kelenjar air liur dan enzim pencernaan
.
*      6. TEH HIJAU + DAUN PUDINA + LIMAU

Ia bagus untuk membakar lemak, penghadaman, sakit kepala dan menghilangkan bau mulut.

*      7. STRAWBERI + KIWI
Bagus untuk kardiovaskular, perlindungan usus dan kitaran gula darah.

*      8. TIMUN+ LIMAU + LEMON

Sesuai bagi mengawal nasfu makan, penghidratan, elak perut kembung dan kekal kurus.

2 comments:

  1. Tips yang bagus untuk bulan puasa ni.
    thanks for share ye.

    ReplyDelete
  2. ada juga beberapa minuman yag mnejadi amalan kami sekeluarga sepanjang ramadhan..tq for sharing

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...