Tuesday 28 November 2017

Final Year Project: VERMICOMPOSTING

Hai guys,

Lepas hampir 3 bulan aku tak tulis blog tiba-tiba harini rasa terpanggil/rindu/buang tabiat nak menulis balik. Well, writing is not my forte. Aku cuma tau makan, minum and tidur je (kawan aku yg cakap macam tu ke aku, sis redho).

So harini aku nak bercerita la sikit pasal fyp yang kitaorang kena buat *nangis kuat-kuat . Since I sekarang final year dah punnnn.. so buat fyp memang wojib la.. i dont know la other course kena buat jugak ke apa *sorry,saya noob.  Tapi rasa macam course lain pun kena buat jugak.

Actually before this, ( sem sebelum ni) aku buat fyp dah dengan kawan-kawan aku. Classmates la. Actually I buat separuh je sebab before proceed reseach tu, helmet aku melayang masa naik motor ( LOL, aku accident >.< .. hati-hati gaisssssss..kalau drive ke, ride ke..HATI-HATI !!) Okay, aku taknak cerita banyak pasal aku accident tu, aku nak focus pasal fyp ni :(



So after accident tu aku terpaksa ambik cuti khas ( 1 sem cuti). So sekarang disinilah aii.. ambik balik fyp :(


Untuk FYP ni, kitaorang dah dikasi(?) supervisor siap-siap iaitu pensyarah dari fakulti kitaorang lah untuk assist kitaorang buat reseach..not too assist la..just gitu-gitu je tapi for sure diorang yang akan kasi markah ke kita.



So untuk tajuk research, ikut pensyarah tu la sama ada dia suruh kita fikir sendiri or diorang akan kasi tajuk. So supervisor kitaorang kasi tajuk ke kitaorang pasal VERMICOMPOSTING. Dia kasi tajuk ni sebab reseach dia masa study dulu vermicomposting jugak. So memudahkan dia la kan untuk check markah.

Okay, korang tau kan vermicomposting tu apa ? Untuk yang tak sure wtf vermicomposting is..
vermicomposting ni process compose guna cacing.. cacing untuk percepatkan compose product la. hehehe..korang google la.. i cerita mudah-mudah je.

vermicomposting tu tajuk besar dia. untuk specific kan lagi, kitaorang buat mengenai organic waste mana yang akan menghasilkan voltage yang paling tinggi menggunakan teknik vermicomposting. Maksud dia kat sini, kitaorang composekan organic waste ni guna teknik vermicomposting , then kitaorang ukur berapa voltage yang terhasil.

Organic waste yang kitaorang guna hampas kelapa, kulit limau purut, kulit limau nipis, kulit limau yang oren tu, and serbuk kopi. Tapi make sure keringkan dulu kemudian blend sampai halus then baru la campur kan dengan tanah ikut ratio yang korang nak.

Tapi nama pun research kan.. before nak berjaya mesti gagal dulu. First trial kitaorang gunakan hampas kelapa, serbuk kopi dan kulit limau. FAIL ! sebab cacing dalam bekas yang kitaorang letak bahan tu  semua mati :( Sedih tauu.. dengan rasa bersalah nya lagi ( sebab bunuh cacing) Punca dia mungkin sebab ratio organic waste tu tinggi sangat 70:3. second , kopi tu kitoarang tak basuh sampai habis warna kopi dia. Third, sebab kitaorang tak check pH yang sesuai untuk cacing tu. Cacing commonly pH 7 yang sesuai. Bahan kitaorang acidic sangat.

Second trial, kitaorang guna kan bahan yg sama tapi kitaorang buat ratio 50:50 and kitaorang basuh kopi tu smpai hilang warna gelap-gelap dia. yeaaa and still fail :) Even kitaorang dah stabilkan pH ke 5/6 . btw, untuk neutralkan pH, kitaorang guna kulit telur yg diblend halus. Punca fail, maybe sebab percent organic waste tu tinggi.

Memang time tu rasa fedup plus tarikh untuk presentation dah tak lam. So kitaorang pergi jumpa pensyarah BIO300 kitaorang , Dr.Low Kim Fatt. Kitaorang cerita la masalah apa semua tu dan dia cadangkan kitaorang untuk buat lagi tapi guna ration lagi rendah. So kitaorang jumpa supervisor and cerita apa yang Dr.Low cadangkan tu and dia setuju.

Third trial ni, kitaorang tak guna dah hampas kelapa sebab benda tu mudah basi and bila basi jadi acidic so tak sesuai untuk cacing. Kitaorang just guna kan serbuk kopi dan kulit oren. Ration yang kitaorang guna untuk each organic waste tu 70:30 and 90:10 . So ration 70  and 90  tu untuk tanah la. Kasi tanah banyak pada organic waste. After make sure pH dah hampir neutral around 6, kitoarang masukkan cacing. kitaorang tunggu 3 haridan ambik bacaan voltage dia.

Before ambik bacaan tu, kitaorang keluarkan dulu cacing dari balang tu. Alhamdulillah , ada bacaan. Masuk kalini kali ke-2 dah kitaorang ambik bacaan. So we need around 2 atau 3 bacaan lagi then complete. Just tunggu presentation dan siapkan thesis.



**Aku tak buat lagi thesis :') Dasar pemalas


.
okay see ya later.

6 comments:

  1. teringat zaman study dlu2..malas gila nak buat thesis. heeee

    ReplyDelete
    Replies
    1. kannnnn.. even ade waktu free tu banyak tapi thesis satu habuk pun tak bergerak lagi >.<

      Delete
  2. Good luck final year! All the best for presentation :)

    ReplyDelete
  3. All the best for your final year project...menarik tajuk tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. thank youuuuuu ... tajuk best..tapi nak siapkan thesis tu tak best :(

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...